Amit az oxigénszenzorról vagy lambda-szondáról tudni kell

Amit az oxigénszenzorról vagy lambda-szondáról tudni kell

Ezt a Robert Bosch GmbH vállalat fejlesztette ki Dr. Gunter Bauman felügyelete alatt. Az eredeti oxigénérzékelő cirkónium-oxidból készült, kerámia és platina bevonattal, de a járművek jelenlegi érzékelője sokkal hatékonyabb, mint amilyen az eredeti szenzor volt.


Az érzékelő lehetővé teszi az üzemanyag modern elektronikus befecskendezését és a kibocsátás ellenőrzését. Segíti a belső égésű motor levegő-tüzelőanyag keverékének valós idejű kiszámítását, és továbbítja az adatokat a motorvezérlő egységhez (ECU), jelzi, hogy a levegő-üzemanyag keverék arány magas vagy alacsony.


A Volvo volt az első autóipari vállalat, amely ezt a technológiát az 1970-es évek végén alkalmazta, egészen pontosan fogalmazva, az 1980-as évek után gyártott járművek lambda-szondával vannak felszerelve. A modern motorok oxigénérzékelőket és katalizátorokat használnak a kipufogógáz-kibocsátás csökkentésére.


Az érzékelő tulajdonképpen nem is az oxigénkoncentrációt méri, hanem a kipufogógázban lévő oxigén mennyisége és a légkörben lévő oxigén mennyisége közötti különbségeket.


Ez az érzékelő a gázkibocsátó rendszeren van elhelyezve, a katalizátor előtt, de a legtöbb modern autóban minimum 2 oxigénérzékelő van, egy a katalizátor előtt és egy a katalizátor után, biztosítva ezzel a katalizátor hatékonyságát és csökkentve a szennyezőanyagok kibocsátását a légkörbe.


Amint eddig is kiderült, a lambda-szonda úgy szabályozza a levegő-üzemanya keveréket, hogy az ideális legyen a motor számára. Ha ez a szonda túl sok oxigént észlel a kipufogógázban, ez azt jelenti, hogy a motor túl alacsony üzemanyag-keverékkel működik, tehát az érzékelőtől kapott adatok alapján az ECU növeli a befecskendező rendszerben lévő gáz mennyiségét.


Ezzel szemben, ha az érzékelő túl kevés oxigént észlel a kipufogórendszerben, ez azt jelenti, hogy túl sok üzemanyag van a keverékben, következésképp az ECU csökkenti a benzin mennyiségét. Az oxigén és a benzin ideális aránya 14,7: 1, ez az arány egy nagyon keveset módosulhat a használt benzin típusától függően.


A levegő-üzemanyag keverék optimális beállítása után a kipufogógázok beérkeznek a katalizátorba, ahol oxidálódnak a platinával való érintkezés következtében.
Az oxigénérzékelő nem megfelelő működése sajnos a katalizátor meghibásodásához is vezethet. Egy funkcionális oxigénérzékelő 80-90%-kal csökkenti a kibocsátásokat.

Az oxigénérzékelők számát a jármű motorja, valamint ennek a szennyezési normája határozza meg.


A motor és az oxigénérzékelők száma

 

  • A hagyományos V6 és V8 motorok három oxigénérzékelővel rendelkeznek
  • A 4 hengeres motorok két oxigénérzékelővel rendelkeznek
  • A keresztirányú hengerekkel rendelkező V6 és V8 motorok 4 lambda-szondával rendelkeznek
  • A 4-6 hengeres motoroknak 3 lambda-szondára van szükségük

Összes hír