Mi a teendő, ha lemerült az autó akksija?

Mi a teendő, ha lemerült az autó akksija?

Az autó akkumulátora több okból is lemerülhet. A jó hír az, hogy az esetek nagy részében egyszerű a megoldás: be kell bikázni az akksit. Habár valóban egyszerű műveletről van szó, ez nem jelenti azt, hogy könnyű is volna, hiszen eleve igényel egy másik, működő autót, és szakértelmet is, vagy komoly szervizköltség lehet máskülönben a laikus próbálkozás vége.

Bebikázás előtt ellenőrizzük az akkumulátort!

A bebikázás művelete előtt a legfontosabb, hogy ellenőrizzük magát az akkumulátort. Újabb akksik esetében valószínűleg egy égve felejtett lámpa, esetleg hosszabb állás okozza a lemerülést, ám még ebben az esetben is előfordulhat, hogy komolyabb gondja van.

A régebbi akkumulátoroknál ugyanis előfordulhat, hogy megreped és elkezd szivárogni belőle a sav – éppen úgy, mint a ceruzaelemeknél, csak sokkal veszélyesebb és jelentősen drágább változatban. Ha figyelmetlenek vagyunk, akár a bőrre is kerülhet a savból, ami súlyos sérüléseket okozhat az emberi testben, nem „csak” a gépjármű motorjában.

Hogyan bikázzuk be az autó akkumulátorát?

Amennyiben meggyőződtünk az akksi épségéről, akkor először is kérjen segítséget egy másik autóstól, akinek van működő járműve és bikázó kábele. Ha mindkettő rendelkezésre áll, és legalább egyvalaki rendelkezik a szükséges szaktudással is, akkor kilenc lépésben végezze el a bebikázást.

Fontos, hogy az egyes lépések sorrendjét feltétlenül tartsa be, elkerülendő a balesetet!

Az autó bikázásának menete

  1. A segítségnyújtó az autóját orral az ön autójának elejéhez a lehető legközelebb parkolja le, anélkül hogy összeérnének, mert a legtöbb bikázó kábel nem túl hosszú.
  2. Manuális váltót üresbe tegye, az automatát parkoló üzemmódba, majd vegye ki a kulcsot és húzza be a kéziféket
  3. Jöhet a bikázó kábel. Ezen ellenőrizze, hogy a kábel szigetelése teljes és a fém fogók is rendben vannak. A fekete kábel a negatív, a piros a pozitív a legtöbb esetben.
  4. Nyissák ki a két motorháztetőt és keressék meg az akkumulátorok pozitív, illetve negatív pólusait.
  5. A bikázó kábel egyik pozitív (piros) fogóját csíptessük a lemerült akkumulátor pozitív pólusához, a másik csipeszt pedig a működő akkumulátor pozitív pólusához.
  6. Még ne csatlakoztassuk a negatív kábel csipeszeit! Előbb indítsuk be a működőképes autót.
  7. Most jöhet a fekete kábel: a csipeszt kössük a működő akkumulátor negatív pólusához, a másik csipeszt viszont ne csatlakoztassuk a lemerült akksi negatív pólusához! Azt a végét a nem működő autó egy festetlen fém részéhez kell csatlakoztatni! Majd jöhet a várakozás – pár percig hagyjuk járni a működő autót, hogy elegendő energia kezdjen gyűlni a lemerült akkumulátorban.
  8. Ekkor próbálkozzon meg először beindítani a saját autóját. Ha nem indul, hagyják még tölteni legalább öt percig. Ha viszont beindul a motor, akkor járassa meg, minimum öt percig, hogy még gyorsabb legyen a töltés.
  9. Utolsó lépésként mindkét autó akkumulátoráról távolítsák el a kábeleket fordított sorrendben, mint ahogy felkerültek a csipeszek – azaz először kerüljön le a negatív, majd utána a pozitív pólusokról. A csipeszek semmi szín alatt se érjenek össze, máskülönden rövidzárlatot kockáztatnak vele!

Hagyja az akkumulátor bikázást profikra, hogy biztos legyen a siker

Teljesen érthető, ha ön nem akar bajlódni a bikázással! Amennyiben nincs a közelben hozzáértő ember, vagy senkihez se fordulhat segítségért, vagy pláne, ha a bebikázás sem keltette életre az akkumulátort, hívjon minket, a Mobilgumist a +36 30 957 3789-es telefonszámon!

Szakemberünk olyan szervizautóval érkezik, amelyben minden szükséges felszerelés megtalálható, és hamar meg fogja állapítani, elegendő-e csak bebikázni az akkumulátort, vagy esetleg cserélni is szükséges azt.

Legyen az autója odahaza vagy távol otthonától, merüljön le az akkumulátora nappal vagy éjjel, minden esetben válassza A Mobilgumis szolgáltatását, hogy garantáltan rendbe jöjjön az autója!


Összes hír